Ciała obce w turbosprężarce

Turbosprężarka w autach odpowiada za dostarczanie do cylindrów większej ilości powietrza, a co za tym idzie, za zwiększenie ilości spalanego paliwa. Skonstruowana została w celu zwiększenia mocy silnika. Jako taka pracuje w bardzo ekstremalnych warunkach, w tym temperaturze często docchodzącej nawet do ośmiustet pięćdziesięciu stopni Celsjusza. Obraca się do tego z zawrotną prędkością nawet ponad dwustu tysięcy obrotów na minutę. Tak działający układ nie może zostać zakłócony przez żadne ciało obce, ponieważ grozi to poważnym uszkodzeniem i awarią turbosprężarki, często całkowitym zniszczeniem wirnika. Zdarza się jednak, że elementy tego typu zostają zassane do układu. Mogą to być oderwane uszczelki, nakrętki czy uszkodzone elementy innych układów, jak na przykład końcówki wtryskiwaczy. Jak możemy uchronić się przed tego rodzaju przykrymi niespodziankami i koniecznością naprawy turbosprężarki?

 

Jak uniknąć uszkodzenia turbosprężarki

 

Odpowiedź na pytanie, jak uchronić turbosprężarkę przed kontaktem z ciałem obcym jest prozaiczna. Oczywiście musimy kontrolować stan układu i w razie czego reagować, nie bagatelizując zużycia podzespołów. Przede wszystkim sprawdzajmy regularnie stan wszystkich przwodów. Spękania, czy zgniecenia świadczą o ich złym stanie i możliwości dostania się ich elementów do turbosprężarki. Podobną troską warto otoczyć uszczelki i zawsze stosować nowe egzemplarze. Jakiekolwiek inne sposoby uszczelniania są niewskazane i mogą być przyczynkiem do wystąpienia awarii. Jeśli sami zajmujemy się konserwacją turbosprężarki zawsze sprawdzajmy stanowisko pracy pod kątem pozostawionych narzędzi czy drobnych elementów takich jak nakrętki. Starannie montujmy również filtr powietrza. Jednak najlepszym sposobem na uniknięcie niedopatrzeń jest oddanie podzespołu do profesjonalnej firmy zajmującej się regeneracją turbpospręzarek. Odpowiednio wykonane prace zapewnią zredukują możliwość dostania się do układu ciała obcego, a co za tym idzie, wystąpienia uszkodzenia mechanicznego.

 

Ciała obce w turbosprężarce