Najczętsze przyczyny awarii turbosprężarek
Turbosprężarka to podstawowe urządzenie wykorzystywane przez producentów aut do zwiększania mocy silników. Poprzez doprowadzanie powietrza do komory spalania zwiększa się jego poziom, a zatem i wydajność samego silnika. Jednak, jak każdy podzespół samochodu, również ten może ulegać awarii. Warto wiedzieć, jakie są podstawowe przyczyny awarii turbosprężarek i jak, w miarę możliwości, możemy im zaradzić.
Wina po stronie użytkownika
Przede wszystkim należy zapamiętać, że najbardziej powszechnych usterek, powodujących konieczność wymiany turbosprężarki lub jej naprawy, możemy uniknąć, rozsądnie użytkując auto. Przy bardzo dużych prędkościach urządzenie silnie się nagrzewa, osiągając temperaturę nawet powyżej siedmiuset stopni Celsjusza, a do tego stale pracuje na najwyższych obrotach. Tak ekstremalne warunki powodują, że turbosprężarka może odmówić posłuszeństwa, a na pewno będzie służyła krócej. Należy unikać długotrwałej jazdy z jej wykorzystaniem przy wysokich prędkościach.
Problemy z olejem
Kolejnym błędem popełnianym przez kierowców jest zbyt raptowne wyłączanie silnika. Turbosprężarki samochodowe potrzebują do prawidłowej pracy podawania oleju. Jeśli wyłączymy silnik zbyt szybko, przestanie on być przesyłany, co może skutkować zatarciem. Niektóre modele samochodów są wyposażone w specjalne urządzenie, turbo timer, które podtrzymuje obroty silnika i pozwala na powolne i prawidłowe wygaszenie pracy turbosprężarki.
Jednak problem ze smarowaniem nie musi wynikać tylko z winy kierowcy. W wyniku nieszczelności wirnika, przewodu olejowego lub uszkodzenia pompy olejowej, płynu może zwyczajnie ubywać. Nieskuteczne smarowanie prędzej czy później z pewnością doprowadzi do zatarcia urządzenia. Podobnie stanie się, gdy olej nie jest odpowiedniej jakości i nie radzi sobie z wysokimi temperaturami panującymi w silniku. Jeśli tylko zauważymy jakiekolwiek objawy ubytku oleju, powinniśmy od razu do specjalistycznego serwisu turbosprężarek. Może nas to uratować przed koniecznością zakupu nowego podzespołu.