4 czynności które pomogą wydłużyć żywotność turbosprężarki
Turbosprężarki już dawno przestały być technologiczną nowinką. Nic więc dziwnego, że mówi się o nich coraz mniej, a wielu kierowców nie wie, jak się z tym elementem obchodzić. Prawidłowo użytkowana turbosprężarka może pracować bezawaryjnie przez cały cykl użytkowania samochodu. Z kolei ta, którą często się nadwyręża, popsuje się stosunkowo szybko, unieruchamiając auto na jakiś czas. Zobacz, co robić, by maksymalnie wydłużyć jej żywotność!
1. Zadbaj o olej!
Wiele problemów z turbosprężarkami wynika z pozornych oszczędności kierowcy na olejach silnikowych. Przede wszystkim powinien pamiętać on, aby regularnie wymieniać olej na nowy, najlepiej zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Zawsze warto stawiać na olej syntetyczny wysokiej jakości od renomowanego producenta. Dobrym nawykiem jest też regularne sprawdzanie poziomu oleju w silniku. Jeśli jest go zbyt mało, turbosprężarka nie jest właściwie smarowana, co prowadzi do jej szybkiej awarii. Mówiąc o oleju, musimy wspomnieć też o filtrach oleju, ale też i powietrza. Jeśli nie są one wymieniane regularnie, do sprężarki może dostać się ciało obce. Nawet drobiny piasku mogą skutecznie ją zdeformować.
2. Unikaj agresywnej jazdy!
Jeśli chcesz, by Twoja sprężarka posłużyła przez długie lata, unikaj wciskania gazu w podłogę przy zimnym silniku i niskich obrotach. Olej silnikowy smarujący sprężarkę musi się rozgrzać, a gwałtowny wzrost temperatury gazów spalinowych dla zimnej sprężarki jest zabójstwem. Turbosprężarki nie przepadają też za wciskaniem gazu w podłogę przy niskich obrotach na wysokim biegu – to dla nich ogromne obciążenie mechaniczne.
3. Nie wyłączaj silnika od razu po zatrzymaniu się!
Przede wszystkim unikaj wyłączania silnika od razu po szybkiej jeździe – powinien on popracować jeszcze przez kilka minut na niskich obrotach. Pamiętajmy, że turbosprężarka nie zaprzestaje pracy w momencie wyłączenia silnika, ale ciśnienie oleju gwałtownie spada. Olej zatrzymany w sprężarce może się przegrzać, przez co dojdzie do jego koksowania i zapchania osadami kanalików olejowych i łożyskowania. Wtedy czeka nas regeneracja turbosprężarki lub jej całkowita wymiana.
4. Tuning tylko z profesjonalistami!
Silniki z turbodoładowaniem stosunkowo łatwo poddać tuningowi elektronicznemu. Niestety, zazwyczaj wpływa on negatywnie na trwałość turbosprężarki, która najprościej mówiąc „musi znieść więcej”. Tuning powinni przeprowadzić profesjonaliści, którzy poinformują nas m.in. o konieczności częstszej wymiany oleju czy stosowaniu najwyższej jakości materiałów eksploatacyjnych.