Jak działa upust spalin?
Upust spalin to inaczej zawór upustowy, który montuje się w układzie dolotowym silnika benzynowego wyposażonego w turbosprężarkę. Do głównych zadań zaworu upustowego spalin należy regulacja ciśnienia w układzie dolotowym. Jest to niezwykle ważne do prawidłowej pracy turbiny. Z poniższego wpisu dowiesz się, na jakiej zasadzie działa upust spalin i dlaczego warto go montować. Zachęcamy do lektury.
Dlaczego warto montować zawór upustowy w pojeździe?
Zawór upustowy spalin doskonale sprawdza się w samochodach wyposażonych w turbosprężarkę. Turbosprężarka do zwiększenia ciśnienia w układzie dolotowym wykorzystuje energię przepływających spalin. To z kolei sprawia, że trudno jest kontrolować prędkość jej działania. W momencie zdjęcia nogi z gazu przepustnica zamyka się, a turbosprężarka nieustannie tłoczy powietrze do układu. W efekcie mogłoby dojść do zbyt dużego wzrostu ciśnienia i do uszkodzenia turbosprężarki. Dlatego też warto zamontować zawór upustowy, który skutecznie odprowadza nadmiar powietrza z układu dolotowego. Dzięki temu można też uniknąć awarii turbosprężarki.
Jaka jest zasada działania zaworu upustowego spalin?
W momencie, gdy ciśnienie w układzie dolotowym gwałtownie wzrasta i zaczyna przekraczać dozwoloną wartość, zawór upustowy się otwiera. Dzięki temu nadmiar powietrza jest odprowadzany na zewnątrz. Zastosowanie zaworu upustowego daje wiele korzyści. Jedną z nich jest wydłużenie żywotności turbosprężarki i minimalizacja ryzyka jej uszkodzenia. Kolejną zaletą z montażu zaworu upustowego jest zwiększenie efektywności pracy turbosprężarki. Co więcej, zawór upustowy spalin zapewnia też płynną pracę silnika i ogranicza spalanie w momencie przyspieszania.